Což takhle dát si: Sezamový a dýňový olej?

Když se v kuchyni řekne olej, většině z nás se vybaví nažloutlá tekutina s obrázkem řepky na obalu, některým pak totéž s obrázkem slunečnice. Jen málo z nás je natolik „stižených“ :)), že jim jako první přijde na mysli zelenavá voňavá tekutina získávaná z kvalitních oliv – olivový olej.
Pokud ale budete odvážní a pustíte se do zkoumání světa olejů narazíte na mnohé další – jinak chutnající, jinak vonící, jinak vypadající… S těmito oleji pak můžete buď tvořit charakteristické pokrmy (kde naplno využijete konkrétní chuťové vlastnosti daného oleje), nebo nahradit běžné stolní oleje zdravějšími variantami.

 

Kromě extra panenského olivového oleje jsem se proto rozhodl obohatit svůj obchůdek sezamovým a dýňovým olejem. Oba jsou velmi specifické a dokážou váš pokrm opravdu povznést. Je ale dobré vědět, jak tyto oleje v kuchyni používat, abyste mohli naplno využít jejich potenciál a zároveň jim neubírali jejich zdraví prospěšné látky.


Za studena lisovaný sezamový olej je dobrým zdrojem některých zdraví prospěšných látek (vitamínů E a B6, hořčíku, vápníku, zinku). Díky svým regeneračním účinkům je využíván také v kosmetice. Může se tak kromě kuchyňské ingredience pro vás stát kosmetickým přípravkem k ošetření ekzémů, popálenin od sluníčka nebo otlaků. Velkou výhodou sezamového oleje je jeho tepelná stabilita. Kouřový bod je 177°C, nerafinovaný sezamový olej má tento bod dokonce na 232°C. Díky své tepelné stabilitě se tak hodí do teplé i studené kuchyně. Jeho chuť je výrazná a velmi zajímavá. Lze jej využít do salátů, polévek, zálivek, ale také na pečení či restování. Velmi často se využívá pro přípravu asijských pokrmů, své místo si ale najde i ve vašich každodenních receptech.



Dýňový olej je také kuchyňským pomocníkem, který je zároveň i lékem. Obsahuje mnoho hodnotných látek (vitamín E, hořčík, draslík, fosfor, nenasycené mastné kyseliny, fytosteroly). Díky obsahu těchto látek je skvělý pro redukci hladiny „zlého“ LDL cholesterolu v krvi, čímž snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Kouřový bod dýňového oleje se nachází na 160°C. Proto není vhodný k využívání v teplé kuchyni. Je ale opravdu velmi chutný a zdraví prospěšný, takže se vyplatí jej mít doma pro využívání do salátů, dresinků, do těstovin. Jeho jemná chuť skvěle doplní i sladká jídla, jako jsou palačinky, škubánky nebo šišky s mákem. Stačí na tyto pokrmy jen nakapat pár kapek dýňového oleje, jídlo tak uděláte nejen chutnější, ale také zdravější, než kdybyste na pokapání používali rozpuštěné máslo.



Jak je vidět, sezamový i dýňový olej jsou skvělí pomocníci v domácnosti. Využijete je nejen na vaření, ale můžete si s nimi potřít i podrážděnou kůži. Obsahují mnoho zdraví prospěšných látek a v neposlední řadě opravdu báječně chutnají. Pokud jste tedy dosud váhali, zda jsou tyto oleje pro vás to pravé, tak se nebojte je zkusit. Nabízejí opravdu velký prostor pro objevování nových chutí, receptů a pro zlepšení vašeho zdraví.

 


Dýňový a sezamový olej můžete zakoupit i u nás

v eshopu, stačí kliknout ZDE:)